Jelle Tijsse Klasen over de rol Manager Sales bij BOWE Intralogistics
We spraken Jelle Tijsse Klasen, Area Salesmanager bij BOWE Intralogistics in Beuningen. Hij vertelt over zijn ervaring bij BOWE en over de rol Manager Sales. “Ik werk hier nu twee en een half jaar. Daarvoor ben ik ook al in de intralogistiek werkzaam geweest. Het bevalt nog altijd goed.” zegt Jelle.
Kan je vertellen wat je bij BOWE Intralogistics doet? Hoe ziet een werkdag eruit voor jou?
“Ik ben area salesmanager bij BOWE Intralogistics in Beuningen. Ik ondersteun bij de aanvragen van nieuwe sortingsmachines in verschillende landen in Europa. Als er een nieuwe aanvraag binnenkomt help ik bij het uitdenken van het projectconcept tot het salesproces, ik probeer samen met het land een deal te sluiten. Mijn rol is van commerciële en technische aard. Wij proberen mee te denken met het concept van de klant, en stellen ons keer op keer de vraag hoe we de maximale opbrengst voor de klant kunnen realiseren voor een zo goed mogelijke prijs.”
Voor welke landen heb je een voorkeur. Merk je veel verschillen tussen de landen en waardoor denk je dat dat komt?
“Ik ben verantwoordelijk voor Zuidoost-Azië en het noordelijke deel van Europa: de Benelux, Spanje, Portugal, Scandinavië, Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Ieder land heeft zijn eigen charmes en uitdagingen, dat maakt het juist leuk. We zien dat het in Zuidoost-Azië en Oceanië nu nog wat moeilijker gaat dan in Europa. Dat heeft te maken met cultuurverschillen en de economische situatie van het land. In sommige landen zijn we daardoor competitiever dan in andere.”
Je hebt al bij verschillende intralogistieke bedrijven gewerkt zei je. Wat onderscheidt BOWE Intralogistics van de rest?
“Ik denk dat we echt bezig zijn met groeien en het opbouwen van naamsbekendheid. Dat zorgt voor veel uitdagingen, maar het zorgt er ook voor dat je zelf nog veel sturing kan geven aan hoe je groot wil worden. Nog niet alles ligt vast, wat ervoor zorgt dat je veel vrijheid hebt. Je kunt je eigen visie meenemen in hoe jij denkt dat je het beste BOWE Intralogistics kan vertegenwoordigen in de verschillende landen. Je hebt veel verantwoordelijkheid, en samen met de vrijheid die je krijgt vind ik het de ideale combinatie.”
Hoe kenmerkt die verantwoordelijkheid zich door het hele bedrijf heen?
“Voor de Manager Sales zal er ook veel verantwoordelijkheid zijn. De markt zit een beetje in een dipje, dat merken we aan de orderintake, daardoor liggen er zeker uitdagingen om dat weer back on track te krijgen.”
Hoe zal de samenwerking tussen jou en de nieuwe Manager Sales eruit gaan zien en hoe kan hij jullie team het best versterken?
“De inhoud van de samenwerking zal vooral afhangen van de mate van ervaring in de intralogistieke wereld. We zullen vooral een sparringpartner zijn voor de Manager Sales over hoe we bepaalde uitdagingen moeten aanvliegen. Daarnaast willen we graag de commerciële voorstellen voorleggen aan de Manager Sales en die samen bespreken.”
“Om ons zo goed mogelijk te ondersteunen zal vooral veel verkoopervaring van pas komen. Dan moet je denken aan strategische voorstellen en prijsonderhandelingen. Wij hebben een heel hecht team en werken eigenlijk altijd op kantoor. We spreken elkaar dan ook dagelijks en houden goed van elkaar in de gaten wat er speelt en waar men tegenaan loopt. Ik denk dat de Manager Sales hier een belangrijke rol in gaat spelen.”
Dat klinkt erg gezellig, kun je verder wat vertellen over de sfeer bij BOWE Intralogistics?
“Op de sales afdeling hebben we een heel jong team, we zitten met zes jonge mensen bij elkaar. Daardoor hangt er een heel fijne sfeer, maar weten we ook wanneer er gewerkt moet worden. Hier in Beuningen kent iedereen elkaar, we zijn natuurlijk geen groot bedrijf. Het doel is om makkelijk bij elkaar binnen te kunnen lopen. Op vrijdagmiddag hebben we gezamenlijk een lunch met het hele bedrijf en zo houden we iedereen op de hoogte van elkaars werkzaamheden op verschillende afdelingen.”
Wat heeft BOWE Intralogistics de Manager Sales te bieden en waar liggen uitdagingen? Wat verwacht jij van de Manager Sales?
“We maken een mooi product waar iedereen wel raakvlakken mee heeft. Iedereen kan wel een plek bedenken waar onze sorter wordt ingezet. Omdat iedereen online bestelt komen jouw pakketjes al bij dat bedrijf over de sorteringsmachine en later nog een keer bij het postbedrijf.”
“Er liggen genoeg uitdagingen, voornamelijk met het maken van een strategisch plan met een duidelijke visie. Daarin is het belangrijk dat je iedereen meekrijgt en dat je niet op maandag linksom gaat en op dinsdag rechtsom. We zijn toe aan een duidelijke weg naar voren. Daarnaast verwacht ik van de Manager Sales dat hij of zij echt voor het team staat en gaat. Bijvoorbeeld door te zorgen dat er voldoende resources zijn of te zorgen dat verschillende afdelingen elkaar ondersteunen. Iemand moet echt zorgen dat er voor handen is wat wij nodig hebben om te kunnen verkopen. Ook zou het fijn zijn als de nieuwe Manager Sales ons dingen kan leren op het gebied van contractonderhandelingen en klantgesprekken.”
We gaan richting het einde van het jaar, dat lijkt me voor jullie een drukke periode. Hoe ziet de planning eruit voor volgend jaar?
“Absoluut. In deze periode is er onder andere Black Friday en de decembermaand die altijd erg druk zijn. Voor onze klanten is dat de piekperiode van het jaar; in deze tijd krijgen zij het grootste volume de deur uit. Wij merken dat klanten vooruit willen kijken naar volgend jaar goed voorbereid willen zijn voor de volgende piekperiode. Ik vind zo’n drukke periode extra leuk.”
“Het is tot nu toe rustiger dan de voorgaande jaren. Dat komt onder andere door de terughoudendheid van de consument, die bestelt minder. Pakketdiensten zeggen dat ze het volume nu prima aankunnen, waar ze vorig jaar aanspoorden om je sinterklaaspakketjes twee weken eerder al te bestellen. Alle bedrijven dachten dat ze door zouden blijven groeien sinds de coronapandemie maar dat valt tegen. Bedrijven houden even de hand op de knip en dat merken wij nu nog steeds. Dat maakt het moeilijker om te verkopen. Het zou mooi zijn als de Manager Sales ons daarbij kan helpen. Ik denk namelijk dat er een duidelijk plan voor de toekomst gemaakt moet worden. Hij kan ons helpen om een antwoord op de vraag te vinden hoe we meer moeten verkopen in verschillende landen.”
Van welke projecten krijg je zelf de meeste energie? Waar ben je het meest trots op en vind jij het leukst om te doen?
“Dat zijn de projecten direct met de eindklant, waar je om tafel zit en meedenkt hoe je processen kunt optimaliseren. Ons product kan daar een bijdrage aan leveren. Als je op die manier tot een eindconcept komt is dat voor mij het meest waardevol. Daarop aansluitend is het altijd leuk als je bij bedrijven komt waarvan de producten voor iedereen bekend zijn en die door veel mensen worden gebruikt, om daar een mooi resultaat te behalen.”
Wil je meer weten over deze vacature?
Bekijk de vacature hier of neem contact op met Thedo Boer.
06-51831834 | |
tboer@ranger.nl |
Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|