Louise Vondel-Brandts over werken bij BTE
We spraken Louise Vondel-Brandts, HR Business Partner bij BTE. Ze vertelt over haar ervaring bij BTE en de beschikbare vacature van HR Business Partner in haar team.
Louise, hoelang werk je al bij BTE en wat spreekt je zo aan in de functie van HR Business partner?
“Ik ben 1 oktober 2018 begonnen bij BTE als HR Business Partner. Bij mijn vorige werkgever heb ik al de stap gemaakt van HR Adviseur naar HR Business Partner. De rol bij BTE was nieuw toen ik begon. De aansluiting op de bedrijfsvoering spreekt me erg aan in deze functie. Je bent onderdeel van het Management Team van de bedrijven die aan jou gekoppeld zijn en bent daardoor ook betrokken bij onderwerpen die wel HR raken maar dat van zichzelf niet zijn, zoals de begroting en de planning. Ik vind het belangrijk dat ik die zaken meekrijg zodat ik op de hoogte ben van wat er speelt in de organisatie. Die bedrijfskundige kant vind ik heel interessant om vanuit daar de connectie met HR te maken. Ook het MT ziet daar het nut van in, de aansluiting van HR bij dat soort onderwerpen.”
“Je vertegenwoordigt BTE bij de bedrijven maar tegelijkertijd vertegenwoordig je ook de bedrijven en wat daar speelt binnen BTE. Daarnaast vind ik het leuk dat ik door deze rol op verschillende locaties kom, dat geeft energie. Door mijn betrokkenheid in het MT en het type bedrijf dat BTE is voel ik ook goed de aansluiting bij de tastbare producten die wij maken. Ik vind het fijn dat ik de marktontwikkeling van onze verschillende producten meekrijg. Deze dingen maken het een brede functie met veel verschillende invalshoeken.”
Verschillen die BTE Bedrijven waar jij voor werkt van elkaar qua uitdagingen?
“Ze hebben verschillende markten, Lodewikus Beton maakt bijvoorbeeld heipalen die aan het begin van een bouwproces gebruikt worden. Als daar de vraag afneemt is dat eigenlijk een voorspelling voor wat er gaat gebeuren in de rest van de markt. De woningnood heeft dan weer invloed op de hoogbouw wat een positief effect heeft op de aanvraag van trappen en balkons die gemaakt worden bij Vebo Staal, een ander BTE-bedrijf. Door het verschil in het product dat wordt gemaakt hebben de bedrijven elk hun eigen uitdaging. Door met die uitdagingen bezig te zijn als HR Business Partner voel ik me erg betrokken.”
Hoe komt autonomie terug in jouw functie?
“Op die bedrijven ben jij hét aanspreekpunt op HR-gebied voor de leidinggevenden. Ik heb een adviserende rol en ben een sparringpartner binnen de bedrijven waar ik voor werk. Het is niet de bedoeling dat ik per bedrijf een ander proces bedenk, er zitten wel grenzen aan de autonomie. Maar binnen de processen die BTE heeft en die we aan het ontwikkelen zijn kun je door je kennis zelfstandig aan de slag. Daarnaast hebben we natuurlijk veel afstemming binnen onze afdeling.”
Wat zijn de HR-vraagstukken die spelen op dit moment?
“Het is soms best lastig om prioriteiten te stellen aangezien er nogal wat HR-vraagstukken zijn. Thema’s als veranderingen door automatisering, het werven van nieuw personeel en het opleiden ervan keren regelmatig terug op de agenda. Er is behoefte aan training en ontwikkeling om te zorgen dat de kennis in het bedrijf blijft, bijvoorbeeld door aanwezige kennis in e-learnings om te zetten. Er zitten nog heel veel onderwerpen onder maar dit zijn de belangrijkste.”
“De grote uitdaging is om de diverse losse HR-instrumenten samen te brengen tot een goed lopend integraal HR proces dat bijdraagt aan de ontwikkeling van medewerkers en de organisatie.”
Hoe ziet het team waar de nieuwe HR Business Partner terecht komt eruit? Kun je wat vertellen over de sfeer?
“Je hebt de HR Manager, HR Services (AFAS-systeembeheer en personeels- en salarisadministratie), een aantal experts (Casemanager verzuim, corporate recruiter, opleidingsdeskundige). Daarnaast hebben we ook een afstudeerder binnen onze afdeling. En met de nieuwe HR Businesspartner zijn er daar straks drie van aan boord. Binnen BTE is er een informele sfeer, de deur staat altijd bij iedereen open. Dat is tekenend voor BTE en bij alle bedrijven het geval. Hoe kleiner het bedrijf hoe meer ‘wij-gevoel’ er is, dat is logisch. Binnen onze afdeling is de sfeer heel open en is iedereen bereid om elkaar te helpen en te ontlasten.”
“Over het algemeen is het hartstikke gezellig maar er wordt wel hard gewerkt. Vaak als ik hier wegga, staan voornamelijk de auto’s van HR er nog. Op dinsdag hebben we ‘Dodewaard dag’ en voeren we veel overleg. De ene keer is dat met alleen de HR Business Partners, de andere keer met de experts of met de hele afdeling. Door onze betrokkenheid bij de BTE Bedrijven is het belangrijk dat we terugkoppelen wat we daar horen en wat er speelt. Dat zorgt voor verbinding binnen de afdeling. Naast de gezelligheid op kantoor is thuiswerken is ook zeker een optie. Daar is binnen BTE veel vrijheid en flexibiliteit voor zolang je het werkpakket maar goed afhandelt.”
Wat moet de ideale kandidaat volgens jou echt hebben?
“Ik denk iemand die al de nodige ervaring heeft in het HR vak en toe is aan een volgende stap. Als er ervaring is met een productieomgeving is dat een pré. Je hebt natuurlijk te maken met een hele grote groep productiemedewerkers. Het is van belang dat je in staat bent om hun problematiek te kunnen begrijpen. Ook moet je goed om kunnen gaan met weerstand, niet iedereen staat te springen om veranderingen. Het is handig als je goed zicht hebt op besluitvorming, bedrijfsregeling en goed verbinding kan blijven maken bij weerstand. We zitten nog steeds in de bouw, daar moet je mee om kunnen gaan. Je moet enerzijds niet te veel meegaan met de wensen van de bedrijven maar anderzijds ook niet altijd voet bij stuk houden om het BTE-beleid te vertegenwoordigen. Ik zeg altijd: “HR is ook commercieel, je moet het soms echt weten te verkopen”. We hebben natuurlijk te maken met negen BTE-bedrijven, je kunt niet altijd iedereen tevreden houden.”
Waar ben je het meest trots op in je werk als HR Business Partner?
“Wat me te binnen schiet is het digitaliseringsproces binnen HR. In relatief korte tijd hebben we digitale workflows ontwikkeld waardoor heel veel “papieren” processen gedigitaliseerd zijn. Dit hebben we echt met de hele afdeling voor elkaar gekregen en heeft een groot effect op de hele organisatie. Alle medewerkers hebben toegang tot ons personeelsinformatie systeem AFAS en werken er ook mee. Dat is een hele stap geweest waar ik erg trots op ben”.
Wil je meer weten over deze vacature?
Ben jij benieuwd naar deze prachtige baan mét doorgroeimogelijkheden? Bekijk de vacature hier of neem contact op met Ruben Bodelier
06-15607893 | |
rbodelier@ranger.nl |
Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|