Verbinding binnen organisaties is als cement tussen de stenen. Zonder verbinding geen organisatie. Sterker nog, ze blijven voortbestaan op basis van de verbinding die ze hebben met hun doelen, hun mensen en hun klanten. Verbinding binnen organisaties ontstaat vooral door te sturen op een juiste cultuur en leiderschap. Het gaat om samenwerking, niet alleen binnen een team, maar ook tussen afdelingen, met opdrachtgevers en leveranciers. Een sterke verbindingskracht draagt bij aan een prettig werkklimaat met een gunstig effect op resultaten, verloop, ziekteverzuim en kosten.
Het vermogen om te verbinden, zit in iedereen. De manier waarop deze verbindingskracht wordt benut, is essentieel voor groei en daarmee ook een succesvolle bedrijfsvoering. Of het nu gaat om omzetgroei, winstgroei of persoonlijke groei, aan de basis van iedere vorm van groei staat verbinding. Verbinding met jezelf en vervolgens met je collega’s, klanten en andere mensen om je heen.
Verbinding komt tot stand door mensen
Om tot een goede samenwerking te komen is verbindingskracht van groot belang. Het is een geruststelling dat dit ook zo zal blijven ongeacht de veranderingen in de toekomst. Eén van de dingen die niet snel overgenomen zal worden door technologie is ‘verbindingskracht’. Authentieke verbinding komt tot stand door mensen. Daarbij openstaan voor elkaars zienswijzen, verschillen overbruggen en er samen een kloppend geheel van weten te maken blijft grotendeels mensenwerk.
Maar hoe doe je dat? Want een contact opbouwen is één ding, maar daadwerkelijk verbinding realiseren en een succesvolle samenwerking in stand houden is een ander verhaal. Hoe kan je je bewegen tussen verschillende personen met uiteenlopende belangen? Hoe vind je daarbij de juiste afstemming en hoe breng je verbinding tot stand? Dat heeft alles te maken met verbindingskracht.
Verwarring tussen verbindingskracht en harmonie
Het gevaar ligt op de loer om te denken dat ‘verbindingskracht’ hetzelfde is als ‘harmonie’. Deze twee woorden zijn geen synoniemen van elkaar. Vasthouden aan de gedachte dat dat wel zo is kan problemen opleveren voor leidinggevenden en de aangestuurde teams. Verbindingskracht gaat namelijk een laag dieper: De belangrijkste taak die je als leidinggevende hebt met betrekking tot verbindingskracht is dat je de dingen die ertoe doen op tafel durft te leggen. De goede én minder goede dingen. Een klimaat waar alles alleen maar leuk en gezellig is, gaat ten koste van de prestaties van het bedrijf. Iemand durven confronteren als iets een keer niet zo lekker gaat is van groot belang om te groeien als organisatie.
Een bekende valkuil is een situatie waarin men dingen niet open naar elkaar uitspreekt. Op die manier blijven zaken liggen en dat werkt meestal averechts voor de werksfeer op de lange termijn. ‘Het gezellig houden’ is dan belangrijker dan dat men met elkaar problemen bespreekt. Maar juist de vervelende zaken op een goede manier met elkaar bespreken, bijvoorbeeld door feedback te geven of irritaties die spelen met diegene te delen, zorgt ervoor dat de verbinding alleen maar sterker wordt en je samen kunt kijken naar kansen en mogelijkheden. Ook als het gaat om effectiviteit en samenwerking.
Zonder vertrouwen geen verbinding
Er leiden meerdere wegen naar Rome. Zo ook als het gaat om het versterken van verbindingskracht binnen je organisatie. Omdat verbinding in essentie draait om het samenbrengen van verschillende mensen en belangen is het nodig om elke situatie vanuit verschillende kanten te bekijken. De sleutel tot succes hierbij is vertrouwen. Zonder vertrouwen, kan geen verbinding ontstaan. En een ander vertrouwen geven, dat begint bij jezelf: kun jij je (zelf)vertrouwen geven?
Op het moment dat je een gezonde dosis zelfvertrouwen weet te ervaren, vind je rust en kun je je makkelijker kwetsbaar opstellen en met anderen verbinden. Uit onderzoek blijkt dat het ervaren van psychologische veiligheid daarbij een cruciale factor speelt. Hoe vrij voel jij je om te uiten wat je voelt? In welke mate creëer jij psychologische veiligheid om je heen en in jouw bedrijf? Het winnen van vertrouwen start bij jezelf, vertaalt zich in je relaties en de organisaties waarmee je te maken hebt en breidt zich verder uit naar de markt en omgeving waarin je je begeeft.
Zo versterk je verbindingskracht binnen je organisatie
Een manier om meer vertrouwen en vanuit daar meer verbinding te creëren, is door te sturen op een organisatiecultuur en leiderschap die dit ondersteunen. Hiervoor kun je de 3 R’s als leidraad gebruiken. Dan hebben we het over richting, ruimte en ruggensteun.
Richting houdt in dat je duidelijk communiceert richting je medewerkers wat de koers van je organisatie is. Wat is die stip op de horizon? En hoe komen we daar? Want er kan in de directie wel een duidelijk beeld zijn van waar je als organisatie voor staat en waar je heen wil, het is ook fijn als medewerkers weten wat hun rol hierin is en hoe ze hieraan kunnen bijdragen. Door hen hierin mee te nemen, creëer je meer betrokkenheid en zet je een belangrijke stap richting verbinding. Onmisbaar op je pad richting duurzaam succes.
Naast richting is ruimte geven minstens zo belangrijk. Als je je medewerkers de ruimte geeft hoe ze hun werk uitvoeren zal je stuiten op minder weerstand. Autonomie is daarin erg belangrijk. Dat zal niet altijd in één keer goed gaan. Een medewerker de vrijheid te geven om fouten te mogen maken zal zijn of haar motivatie en probleemoplossend vermogen alleen maar ten goede komen. Ruimte geven heeft ook te maken met ruimte creëren voor medewerkers om zichzelf te ontwikkelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Door medewerkers de ruimte te geven en hen positief te stimuleren om zelf met ideeën en oplossingen te komen, bied je hen ruggensteun. Dit kan op vele manieren. Bijvoorbeeld door hen opbouwende feedback te geven, te coachen of ze gewoonweg te waarderen. Door dit breed in de organisatie te implementeren voelen medewerkers zich gesteund en meer gemotiveerd om positief bij te dragen. Op die manier bouw je aan een positieve werk- en leercultuur. Bovendien zorgt dit voor betere communicatie, meer transparantie en een betere samenwerking. Dit alles draagt bij aan meer vertrouwen, wat de weg vrijmaakt voor meer verbinding.
Benut je verbindingskracht voor duurzaam succes
Organisaties die klaar zijn voor de toekomst en de grote opgaves die daar wachten, zijn in staat hun verbindingskracht optimaal te benutten. Zij weten vanuit vertrouwen verbinding tot stand te brengen, zowel binnen als buiten de organisatie. Dit vraagt om toekomstbestendig leiderschap en een open, lerende en actiegerichte organisatiecultuur.
Op die manier zijn zij in staat duurzaam succes te realiseren én te verankeren binnen de organisatie. Die goede prestaties en sterke groei weten te koppelen aan een constante kwaliteit, een ijzersterke reputatie en een grote aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Maak prioriteit van verbindingskracht en zet daarmee een belangrijke stap richting duurzaam succes.
Wij helpen je verder
Wil je meer weten over verbindingskracht en welke stappen je concreet kunt zetten hierin? Neem contact op met Jacqueline Hendriks. Zij gaat hierover graag met je in gesprek.
Bel 06-51387631 | |
jhendriks@ranger.nl |
Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|