Zonder veranderkracht verliezen organisaties hun bestaansrecht
We kennen ze allemaal wel: goedlopende organisaties die ineens failliet zijn gegaan. Of bekende namen die niet meer bestaan. De wereld om ons heen verandert continu. Hoe speelt jouw organisatie hierop in? Hoe zorg jij ervoor dat de toegevoegde waarde die jouw bedrijf vandaag levert, nog relevant is voor de toekomst?
Levensduur van organisaties
Een goede naam in de markt is tegenwoordig geen garantie voor blijvend succes van organisaties. Waar de gemiddelde levensduur van een organisatie een halve eeuw terug zo’n 70 à 80 jaar was, gaat de gemiddelde levensduur vandaag de dag eerder richting 10 à 15 jaar. Een belangrijke reden voor deze sterke afname in levensduur is dat de complexiteit van de wereld om ons heen is toegenomen. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en technologieën worden alsmaar geavanceerder. Meebewegen met deze veranderingen is niet langer een keuze, maar een must om relevant en succesvol te blijven als organisatie. Innovatievermogen en veranderkracht zijn hierin essentieel. Organisaties zouden continu moeten verbeteren, veranderen en doorontwikkelen.
De mens maakt de organisatie
Het succes van jouw organisatie hangt grotendeels af van jouw mensen. Het huidige personeelstekort laat dit ook duidelijk zien. In sommige sectoren moeten bedrijven zelfs – gedeeltelijk – sluiten omdat ze onvoldoende personeel hebben. Zonder mensen geen organisatie. Zo simpel is het.
Ook al zien we in toenemende mate dat werkzaamheden worden geautomatiseerd door de inzet van robots en andere technologieën, toch zal er altijd mensenwerk aan te pas blijven komen. Op alle lagen binnen de organisatie. Zeker als het gaat om innoveren en continu verbeteren. Van het bedenken van nieuwe producten en diensten tot het efficiënter inrichten van processen. Hetzelfde geldt voor het interpreteren van data en de doorvertaling hiervan naar de organisatie. Ook hier zijn mensen onmisbaar.
Als je het hebt over innovatievermogen en veranderkracht, dan gaat het dus eigenlijk over jouw medewerkers en hun skills op dit vlak. In hoeverre zijn zij in staat om mee te bewegen, kansen te zien én te benutten? En minstens zo belangrijk: Is er binnen jouw organisatie sprake van een cultuur die dit faciliteert en stimuleert? Die medewerkers uitdaagt, motiveert en waar nodig, ook confronteert?
Veranderen? Liever niet!
Veranderkracht kent twee kanten. Eén kant is het kunnen creëren. Van nieuwe producten, diensten en andere innovaties. We hebben het dan vooral over creativiteit in de letterlijke zin van het woord. Maar er is ook een hele andere kant van veranderkracht. Die heeft meer te maken met het kunnen analyseren van wat er mis gaat en waar het mis gaat. En dit vervolgens kunnen vertalen naar en omzetten in concrete verbeteringen. Twee kanten van dezelfde medaille, die allebei van belang zijn om als organisatie aandacht voor te hebben.
Over het algemeen wordt verandering gezien als een goed initiatief. Als we ergens een mooi project zien, dan willen we daar onderdeel van zijn. Alleen zijn onze hersenen niet gemaakt voor veranderingen. Voor ons brein staat veiligheid voorop. Daarom houden mensen het liefst vast aan bekende structuren en patronen. Dat is bekend terrein en je weet waar je aan toe bent. Verandering gaat hier precies tegenin. Je moet nieuwe dingen gaan doen en bedenken. Uit je comfortzone stappen. Ons brein ziet dit als een potentiële bedreiging. Dat kan veranderen en innoveren tot een uitdaging maken. Je hiervan bewust zijn, is in ieder geval de eerste stap op weg naar meer veranderkracht.
Kleine stappen zijn voldoende
Vele kleine stappen leiden tot een grote stap. Je hoeft echt niet direct grootse veranderingen door te voeren. Beter van niet zelfs, als je kijkt naar ons brein dat is ingesteld op veiligheid en niet houdt van verandering. Als je te snel gaat, is de kans groot dat je op veel weerstand stuit. Begin klein en bouw dat verder uit. Dat vraagt wel om een ontwikkelgerichte mindset en een stip op de horizon. Zorg dat iedereen weet waar hij of zij naartoe aan het werken is. En waarom. Maak inzichtelijk welke rol eenieder heeft hierin. Iedere bijdrage telt. Hoe klein deze ook is.
Uiteindelijk gaat het erom dat je met z’n allen resultaat boekt, waar je ook in de organisatie zit. Als medewerkers een duidelijk beeld hebben van de manier waarop zij bijdragen en waarom hun bijdrage belangrijk is, dan wordt het voor hen veel leuker en motiverender. Geef medewerkers de ruimte om mee te denken en hun ideeën verder uit te werken. Maak ze deel van het geheel. Zo werk je samen aan een veranderkrachtige organisatie die relevant blijft.
Innoveren is experimenteren
Van proberen kun je leren. Geef je medewerkers de tijd en ruimte die nodig is om te experimenteren en nieuwe ideeën uit te proberen. En fouten maken mag. Dat hoort erbij. Trial and error. Dit vraagt wel om een ander soort aansturing dan dat veel organisaties zijn gewend. Zeker voor organisaties die van oudsher hiërarchisch zijn ingesteld en waar sturen op resultaat centraal staat, kan dit een flinke uitdaging betekenen. Maar ook hier geldt: Elke stap in de goede richting is er één, hoe klein ook.
Als leider heb je een cruciale rol in dit proces. Geef richting en zet de koers uit. Vind de juiste balans tussen in controle zijn en vertrouwen geven. Stel kaders, en geef je medewerkers daarbinnen de ruimte om te experimenteren en met ideeën te komen. Accepteer dat fouten maken erbij hoort en probeer daar op een goede manier samen naar te kijken en van te leren voor de toekomst. Wees je ervan bewust dat innovatie een verantwoordelijkheid is van iedereen binnen de organisatie en draag dat ook uit. Want misschien wel de belangrijkste taak van een leider is: Anderen zo goed mogelijk in staat te stellen om hun werk goed te doen en steeds beter te worden om zo te kunnen blijven innoveren. Experimenteer, leer en innoveer!
Maak prioriteit van veranderkracht
Geen enkele organisatie is een eeuwig leven beschoren. Wel kunnen organisaties lang bestaan. Dit zijn organisaties die in staat zijn duurzaam succes te realiseren én te verankeren binnen de organisatie. Die goede prestaties en sterke groei weten te koppelen aan een constante kwaliteit, een ijzersterke reputatie en een grote aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.
Veranderkracht is hierin een cruciale factor. Organisaties die klaar zijn voor de toekomst en de grote opgaves die daar wachten, zijn in staat mee te blijven bewegen met wat er om ons heen gebeurt. Maak veranderkracht een key priority binnen je organisatie en zet daarmee een belangrijke stap richting duurzaam succes.
Wil je meer weten over veranderkracht en welke stappen je concreet kunt zetten richting een duurzaam succesvolle organisatie? Vind je het interessant om hier samen eens over door te praten? Neem contact op met Jacqueline Hendriks.
Bel 06-51387631 | |
jhendriks@ranger.nl |
Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|