Wij spraken prof. dr. Jeff Gaspersz, hoogleraar Innovatie aan Business Universiteit Nyenrode, over het belang van innoveren, hoe je innovatiekracht stimuleert en de rol van leiderschap hierin.
Innovatie is het resultaat van menselijk denken en doen. Gedrag van medewerkers en leidinggevenden die hun kennis, creativiteit en betrokkenheid richten op verbetering en vernieuwing. Innovatiekracht ontstaat wanneer medewerkers in staat en bereid zijn om het eigen werk vanuit een zekere afstand te kunnen bekijken en zich af te vragen: kan dit ook slimmer, sneller, beter?
Het belang van innoveren
Volgens prof. dr. Jeff Gaspersz zijn er drie belangrijke redenen voor organisaties om te innoveren. “De eerste reden om te innoveren is het versterken van de concurrentiekracht. Dit gaat over de groei van de organisatie en het verlangen om jezelf te differentiëren, waarbij je dus van buiten naar binnen denkt. De volgende reden werkt andersom, daarbij denk je namelijk van binnen naar buiten. We wíllen innoveren, het zit in onze genen. En daarbij innoveer je niet om te innoveren, maar om je doel te bereiken. En om dat doel te bereiken is het soms van belang dat je innoveert. De laatste reden is omdat je daardoor een aantrekkelijke werkgever wordt. Medewerkers willen namelijk met ideeën komen en hun creativiteit beproeven.”
Zo stimuleer je innovatiekracht
“Er zijn verschillende manieren waarop je als organisatie innovatiekracht kan stimuleren”, aldus prof. dr. Jeff Gaspersz.
“Ten eerste door het creëren van een meer vraaggerichte cultuur, waarbij je jouw medewerkers nieuwsgierig maakt. Vraag hen welke ideeën nieuwe kansen kunnen bieden voor het team. Als je dat regelmatig doet, creëer je een kansgerichte mindset bij je medewerkers.
De tweede manier is verbinden; Zorg voor inspiratie van buitenaf. Laat collega’s van een andere afdeling of mensen buiten de organisatie een inspirerende presentatie geven. Hiermee creëer je verbinding tussen kennis die je al in huis hebt en kennis elders. Dit zorgt voor een mindset waarin je gaat denken in termen van verbinding. De meeste innovaties ontstaan namelijk door het combineren van datgene wat er al is, en niet door het bedenken van iets compleet nieuws.
Het laatste punt is het veranderen van perspectief. Zorg ervoor dat het management gaat beseffen wat hun eigen blinde vlek is. Dit doe je door dialogen, kennisdeling en kruisbestuiving. Oftewel door te vragen, te verbinden én regelmatig te wisselen van perspectief.
Leiderschap en innovatie
“Leiderschap maakt dat mensen in jouw organisatie de energie voelen om meer te doen. Met een innovatieve houding krijg je bij nieuwe uitdagingen ook nieuwe ideeën. Wanneer mensen binnen jouw organisatie eigenaarschap voelen bij deze nieuwe uitdagingen, dan heb je de voedingsbodem gecreëerd waardoor er een stroom van creatieve energie in jouw organisatie ontstaat. Dit kan uiteindelijk leiden tot betekenisvolle innovaties die leiderschap creëren.”
Meer weten over dit thema? Op 26 januari 2023 organiseren wij een masterclass met als thema innovatiekracht, met prof. dr. Jeff Gaspersz als gastspreker. Deze masterclass maakt deel uit van de masterclassreeks ‘Toekomstbestendig leiderschap in industrie, bouw en infra.’
Wil je meer weten over het versterken van innovatiekracht? Of lijkt het je interessant om hier samen eens over door te praten? Neem gerust contact op met onze collega Jacqueline Hendriks.
Bel 06-51387631 | |
jhendriks@ranger.nl |
Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|