
Onze missie is om de leiders van de toekomst te werven en ontwikkelen. Maar wie zijn die leiders van de toekomst eigenlijk? In dat kader doen we een reeks interviews met mensen uit ons netwerk die wij als leiders van de toekomst beschouwen. Zo ook met Martijn Krom, Operations Manager bij Wienerberger.
Wienerberger is een internationale producent van producten voor de bouw met oog voor de wereld om zich heen. Ze creëren toekomstbestendige bouwoplossingen en bieden een totaalassortiment keramische bouwmaterialen.
Wij spraken Martijn over de uitdagingen waar Wienerberger voor staat en welk leiderschap nodig is om succesvol te zijn en blijven.

Omschrijf eens de wereld waarin Wienerberger zich bevindt.
“We begeven ons in een turbulente markt, met een dalende en veranderende vraag. De wereld is volop in transitie. Zo zien we bijvoorbeeld dat de eisen op het gebied van duurzaamheid steeds strenger worden. De CO2-uitstoot moet geminimaliseerd worden en ontwikkelingen als elektrificatie bieden daarin een mogelijke oplossing. Hier zijn we volop mee bezig bij Wienerberger. Een transitie die ook veel van je mensen vraagt. Waar we in het verleden vooral productiegericht waren, verschuift ons blikveld nu meer richting innovatie en nieuwe technologieën om toekomstbestendiger te worden.
De dalende vraag komt daaruit voort: er worden minder huizen gebouwd in Nederland dan een aantal jaren geleden. Daar zit ook de verandering in. Want, de huizen die gebouwd worden, moeten gebouwd worden met materialen welke een zo laag mogelijke CO2-uitstoot hebben bij de productie. Zo hebben we nu een smallere gevelsteen, zodat we met minder materiaal een grotere muuroppervlakte kunnen maken. De huizen worden zo met minder massa gebouwd, waardoor wij dus relatief minder energie nodig hebben in de productie voor dezelfde hoeveelheid bakstenen.
Verder zitten we in een lastige arbeidsmarkt. Dat is een uitdaging, omdat we een kwalitatief sterke, maar vergrijzende populatie hebben bij Wienerberger. Om op hetzelfde niveau te kunnen blijven werken, moeten we mensen veel opleiding bieden. Tegelijkertijd verandert ook de roulatie van mensen. Nieuwe generaties zitten vaak veel korter bij een bedrijf en het is belangrijk om daarop in te spelen als organisatie.”
Hoe ga je om met deze uitdaging op mensgebied?
“Door nieuwe mensen aan te trekken en te investeren in de ontwikkeling van je mensen. Dat vraagt om focus en een heldere strategie op dit vlak. We hebben bij Wienerberger te maken met een product dat kwalitatief sterk moet zijn, maar ook op een efficiënte manier geproduceerd moet worden. Daarbij staat veiligheid hoog in het vaandel. Dat vraagt wat van je mensen.
Onderdeel daarvan is dat we prachtige leermodules aan het ontwikkelen zijn om op de juiste manier leerstof aan te bieden, passend bij de verschillende leerstijlen van medewerkers.
Zo hebben we in Deest een 3D-scan van de fabriek ontwikkeld, waarmee je digitaal door de fabriek kan lopen. Bij de machines kun je leren hoe ze werken. Bijvoorbeeld welke handleidingen er zijn, hoe je alles veilig instelt, waarmee je kunt interacteren, wat je dat oplevert en wat te doen bij calamiteiten. Sommige van deze zaken zijn natuurlijk makkelijk te generaliseren naar andere plants, maar andere zaken zijn specifiek voor de plant in Deest. Ontzettend leuk om daarover na te denken en dit in de praktijk te brengen.
Maar dit begint allemaal met het plaatsen van die stip op de horizon. Het overzien en begrijpen van de markt en vervolgens het definiëren van een probleem en oplossing. Vanuit daar maken we de vertaling naar de organisatie.”
En de meer technische uitdaging, hoe ga je daarmee om?
“Ook dat begint met die stip op de horizon. Wij hebben het in Nederland al erg goed voor elkaar. We exporteren 50% van onze dakpannen naar andere landen. Wij lopen voor op het gebied van kwaliteit en productiekosten en hebben onze impact op het milieu geminimaliseerd in Nederland. Daar zijn we trots op en dat moeten we ook vast zien te houden. Onze uitgangspositie is goed en die trend wil ik graag doorzetten. Dat is die stip op de horizon. En ook hier heb je goed opgeleide mensen voor nodig in je organisatie: mensen die weten hoe je organisatie werkt, hoe de installaties werken en die hun verantwoordelijkheden kennen en nemen.”

Wat vraagt dat van jou als leider?
“Die stip moet natuurlijk gedefinieerd worden. Je moet mensen meenemen, opleiden en coachen. Het is belangrijk om je als leider te realiseren dat je nu in een gebouw zit van staal, beton, keramiek en andere materialen, naast alle installaties en machines. Maar dat is en blijft slechts een gebouw. Het zijn de mensen ín het gebouw die het mogelijk maken. Je moet ze hierdoor meenemen, de waaromvraag stellen en ook beantwoorden. Ik probeer mensen dan ook altijd bewust te maken van de impact op anderen en op de lange termijn. Kiezen we er nu voor om een paar euro meer te verdienen, of gaan we iets doen om op de lange termijn meer investeringsgeld te kunnen verdienen, zodat we onze positie versterken?”
Dat vraagt ook wat van jouw mensen natuurlijk.
“Zeker, en daarom is het belangrijk om je mensen de juiste ondersteuning en ontwikkelmogelijkheden te bieden en de randvoorwaarden te scheppen. Dan kom je samen tot mooie dingen.
Het mooiste voorbeeld daarvan is het volgende. We werken in een volcontinudienst, waardoor er dus 168 uur per week is om te werken. Dit wordt verdeeld in verschillende diensten. Werk je in dagdienst, dan zie je dus zo’n 128 uur van de werkzaamheden niet. Als Operations Manager zie ik bijvoorbeeld een groot deel van het werk in de productie niet.
Op een gegeven moment kwam er een voorman naar mij toe die ik niet vaak zag. Hij had een probleem en liep tegen bepaalde processen en systemen aan die niet goed werkten. Daarbij was hij van mening dat anderen dat moesten oplossen.
Ik ben toen het gesprek met hem aangegaan. Wat is het probleem precies? Hoe wil je het verbeteren? Maak daar eens een probleemschets van. Het bleek dat ze wat input nodig hadden om een probleembeschrijving en trenddata op te stellen. Die input heb ik ze gegeven. Een aantal weken later had ik ineens een prachtige mail met een uiteenzetting van het probleem, de onderbouwing én een oplossing. In het weekend is deze voorman samen met een collega aan de slag gegaan.
Het resultaat was dat het probleem werd opgelost. Naast dat ik natuurlijk trots was op mijn collega’s en mijn collega’s blij waren dat het probleem was opgelost, werkte dit nog verder door in de organisatie. Zo hadden de collega’s in teams die ik normaal niet vaak zag ineens door dat zij ook problemen konden aankaarten en binnen hun mogelijkheden konden oplossen.
Iedereen heeft zoveel potentieel en het is in ieders belang om dat te benutten. En voor mij is dat niet puur gericht op de korte termijn, maar gaat het juist ook om de lange termijn en daarbij bewustzijn te creëren van de hele context waar we inzitten.”

Hoe creëer je dat bewustzijn?
“Veel leiders richten zich vooral op de mensen die ze aansturen, terwijl het minstens zo belangrijk is om de mensen boven je mee te krijgen. Of je zaken voor elkaar krijgt voor de mensen waarmee je samenwerkt, is afhankelijk van de mate waarin je draagvlak weet te creëren bij de eindbeslissers. Om investeringen zoals geld, tijd en begrip mogelijk te maken moet je eerst inzicht geven in wat er speelt. Dit geldt voor alle lagen binnen de organisatie, zowel boven als onder je. Alleen dan is het mogelijk om met elkaar een volgende stap richting verandering te zetten.”
Het contact tussen jou en Ranger Human Capital gaat al een tijd terug. Hoe vind je de samenwerking?
“Die heb ik altijd als heel prettig ervaren. Ik ben via Ranger bij Wienerberger gekomen, maar onze samenwerking gaat al veel langer terug. In 2000 heb ik veel met Ranger samengewerkt als klant. Toen werkte ik nog bij een papierfabriek en was Ranger betrokken bij het invullen van de hogere posities. Toen onze plant helaas sloot ben ik een aantal keer op gesprek geweest bij Ranger als kandidaat. En nu werken we samen voor het vinden van een plantmanager voor de plant in Deest.
Het contact met Ranger is professioneel met oprechte interesse in jou als persoon. Zowel als kandidaat en klant heb ik het contact altijd als prettig ervaren. Het is solide en kwaliteit staat voorop. Ranger heeft echt oog voor de juiste persoon op de juiste plek. En dat is uiteindelijk ook waar iedereen het meest bij gebaat is.”
Wij helpen je verder
Wil je meer weten over onze dienstverlening op het vlak van leiderschapsontwikkeling, teamontwikkeling of executive search? Neem contact op met Jacqueline Hendriks. Zij gaat hierover graag met je in gesprek.
|
Bel 06-51387631 |
|
jhendriks@ranger.nl |

Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|