Jack Corten over de functie ‘Manager Montage & Service’ bij Berkvens
Voor onze opdrachtgever Berkvens zoeken wij een Manager Montage & Service. Wij spraken Jack Corten, Algemeen Directeur van Berkvens. Hij vertelt over de transitie die Berkvens doorloopt en vertelt over de rol Manager Montage & Service.
Hoe ben jij bij Berkvens terecht gekomen?
“Ik werk sinds 1 juli bij Berkvens in de functie van Algemeen Directeur. Hiervoor werkte ik in de aannemerij, zoals ze dat hier noemen. Ik heb lang bij verschillende bouwbedrijven gewerkt en ik kende Berkvens als leverancier.’’
“Berkvens heeft een hele goede naam opgebouwd en is marktleider op het gebied van binnentoegangsoplossingen. Overigens bestaan we dit jaar 90 jaar, dat geeft natuurlijk wel wat aan. We zijn een familiebedrijf uit Noord-Brabant met focus op de mens en de onderlinge relatie. Het resultaat hiervan zijn lange dienstverbanden en trouwe relaties met onze klanten. Deze mensgerichte focus zowel intern als extern, maakt Berkvens voor mij een uitstekende organisatie om aan te mogen sturen.”
Waaraan zie je dat jullie extern ook mensgericht zijn?
“Een groot deel van onze omzet verkrijgen we vanuit de aannemerij. Men neemt ons aan als onderaannemer of leverancier van deuren en kozijnen. Is er een nieuwbouwproject of renovatieproject, woning- of utiliteitsbouw, dan zijn wij van belang aangezien wij als totaalleverancier deursets produceren, leveren en monteren. Hierin proberen we de aannemer zo goed mogelijk te ontzorgen, dat is ons werk. Dit doen we door het hele proces tot en met het monteren van de deuren en kozijnen uit handen van de aannemer te nemen.”
“Vanaf het moment dat er een sparing is gecreëerd in een muur, begeleiden wij de uitvoering, afhandeling en oplevering van onze binnendeursystemen. We kunnen bovendien snel en betrouwbaar leveren doordat de productie van onze producten in Nederland gebeurt. Om onze klanten nog beter te kunnen faciliteren, zijn we in transitie van een hiërarchische organisatie naar een organisatie die in een projectstructuur werkt. Dat is de stip op de horizon waar we als bedrijf samen naartoe werken.”
Hoe kan de Manager Montage & Service bijdragen aan de doelen van Berkvens?
“De Manager Montage & Service geeft leiding aan de projectteams en dan met name aan de teamleiders. De Manager ontzorgt, faciliteert en leidt projecten in goede banen. Het is dus een vereiste dat iemand uit de aannemerij of maakindustrie komt en gewend is om op projectbasis te werken. Voor ons is verbinding erg belangrijk, bij mij staat dit bovenaan. De Manager moet verbinding tussen individuen en teams kunnen leggen. Dat is ontzettend belangrijk voor het slagen in een familiebedrijf zoals Berkvens. Je moet kunnen coachen, draagvlak creëren en doelen behalen door de mens voorop te stellen.”
De Manager Montage & Service gaat aan jou rapporteren. Wat vind jij belangrijk in deze samenwerking?
“Eén keer in de twee weken hebben we een bespreking waarin alles op tafel komt: projecten, strategie, organisatie, noem maar op. Dit is geen formele vergadering, maar dient voor mij als doel om te adviseren en te faciliteren in zaken waar de Manager tegenaan loopt. In deze functie krijg je het vertrouwen en de zelfstandigheid om zelf te ondernemen.”
“Daarnaast vind ik het belangrijk dat de Manager altijd bij me naar binnen kan lopen, dat doe ik zelf namelijk ook. Ook hebben we bijvoorbeeld een actieve personeelsvereniging en een wekelijkse borrel op vrijdag. Het is goed voor de samenwerking en collegialiteit als de Manager Montage & Service hier ook bij aansluit.”
Als laatste, wat zou je iemand mee willen geven die deze vacature overweegt?
“Als je openstaat voor een functie waarin je kunt ondernemen in een Brabants familiebedrijf en waar de verantwoordelijkheid diep in de organisatie ligt, kom dan zeker eens kennismaken. En verder, wat ik iedereen meegeef die interesse heeft in vergelijkbare rollen: wees jezelf, dan breng je het meeste en het beste resultaat.”
Ontvang elke maand waardevolle tips en inzichten |
|